Werkbegeleider in de zorg, verdiepingscursus

Inleiding en inhoud

In deze verdiepingstraining zoomen we in op de competenties die de deelnemer in de rol van werkbegeleider nodig heeft. Uitgangspunt is dat deze verdiepingsslag gemaakt wordt vanuit de groep.  Je eigen casuïstiek / onderwerp kun je van te voren per mail ook opsturen naar info@doktersacademie.nl

De basisprincipes van goede begeleiding zijn bekend bij de deelnemers. Dit wordt nog even opgefirist en verder wordt dan met name vanuit (eigen) casuïstiek gekeken naar leerstijlen, begeleidingsstijlen, gesprekstechnieken.   Voorbeelden van onderwerpen die aan de orde kunnen komen zijn:

  • Een leven lang ontwikkelen in het MBO, wat betekent dit voor een werkbegeleider? Ontwikkel je jezelf ook? Hoe dan? Hoe leer je in gezamenlijkheid met je student? Hoe draag je bij aan een lerende omgeving?
  • Eenentwing-eeuwse vaardigheden: wat zijn het? Hoe kun je als werkbegeleider aandacht besteden aan de ontwikkeling van eenentwintig-eeuwse vaardigheden bij de student?
  • Verdieping van coachings-vaardigheden: welke vormen zijn er? Wanneer kies je wat en waarom?
  • Motiverende gespreksvoering: welke elementen/werkvormen hieruit zijn bruikbaar in een begeleidingsgesprek.
Details

Doelgroep

Doktersassistente die al eerder de basistraining werkbegeleider heeft gevolgd

Datum en tijd

De training bestaat uit twee sessies: 

Data:  25 februari en 11 maart 2025

Tijd:   16.30 - 20.00 uur (inclusief eenvoudige warme maaltijd)

Locatie

Kantoor Dokterszorg, K.R. Poststraat 70-72, 8441 ER Heerenveen

Kosten

€   205,00   

Voor de praktijken die een stagiaire vanuit het BBL traject voor doktersassistente begeleiden,  krijgen deze training voor één werkbegeleider vergoed vanuit Dokterzorg.                

Cursusmateriaal  € 0,00    (beperkte reader)

Sponsoring 

niet van toepassing

Accreditatie

6 accreditatiepunten voor gehele training wordt aangevraagd bij KABIZ-DA

Docent

twee ervaren docenten van Firda

Doelstelling

Na afloop van de training kunnen de deelnemers reflecteren op hun eigen leerbaarheid en zijn ze zich bewust van hun eigen mogelijkheden en gedrag om het te bevorderen. 
Zij weten hoe de huidige manier van leren eruitziet, hoe een (jong)volwassenen leert en hoe zij verschillende begeleidingsvaardigheden gericht op leerontwikkeling, kunnen toepassen.
Als rode draad zal in het competentieprofiel van de werkbegeleider centraal staan, waarbij passende theorieën, modellen en coaching- en gespreksvaardigheden actief worden getraind.

Programma

16.15 uur 

ontvangst

16.30 - 18.00 uur

1e deel training

18.00 - 18.30 uur

pauze met eenvoudige warme maaltijd

18.30 - 20.00 uur2e deel training
Schrijf je direct in

Bij inschrijving ga je akkoord met onze algemene voorwaarden.

Overzicht